2019-04-05

Dezyzja Rektora z dnia 5 kwietnia 2019 r. w sprawie zgromadzenia „Uniwersytety wolne od marksizmu”

Decyzja Rektora z dnia 5 kwietnia w  sprawie zgromadzenia „Uniwersytety wolne od marksizmu” na terenie Uniwersytetu Warszawskiego, zaplanowanego na dzień 6 kwietnia 2019 r.

na podstawie art. 52 ust. 3 i art. 50 ust.1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz.1668) w zw. z art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r. poz.2096) oraz w zw. z §143 ust.5 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego,

po rozpatrzeniu zawiadomienia Pani Katarzyny Skierskiej z dnia 19 marca 2019 r. o zamiarze zorganizowania zgromadzenia na uczelni, uzupełnionego w dniu 4 kwietnia 2019 r. i w dniu 5 kwietnia 2019 r.

zakazuję

 

zgromadzenia „Uniwersytety wolne od marksizmu” na terenie Uniwersytetu Warszawskiego, zaplanowanego na dzień 6 kwietnia 2019 r.

 

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 19 marca 2019 roku, doręczonym w dniu 20 marca 2019 roku, Pani Katarzyna Skierska złożyła w trybie art.52 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce zawiadomienie o odbyciu na terenie Uniwersytetu Warszawskiego w godzinach od 15:00 do 20:00 zgromadzenia „Uniwersytety wolne od marksizmu”, którego celem „jest zaprotestowanie przeciwko zawłaszczaniu przestrzeni akademickiej i studenckiej przez grupy odwołujące się do totalitarnej ideologii komunistycznej, trockistowskiej, marksistowskiej oraz anarchistycznej”.

Pismem z dnia 4 kwietnia 2019 roku, znak JMR-470/2019, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego wezwał Panią Katarzynę Skierską do usunięcia braków zawiadomienia poprzez:

1)      określenie środków technicznych, które mają być zastosowane podczas zgromadzenia;

2)      wskazanie zasad utrzymania ładu i porządku podczas zgromadzenia;

3)      wskazanie osób odpowiedzialnych za utrzymania ładu i porządku podczas zgromadzenia.

Obowiązek doprecyzowania ww. kwestii wynika z §143 ust.3 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego.

W odpowiedzi na powyższe w dniu 4 kwietnia 2019 r. Pani Katarzyna Skierska złożyła pismo „Zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia na uczelni – uzupełnione”.

Po analizie przedstawionych informacji oraz informacji służb porządkowych, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego pismem z dnia 5 kwietnia 2019 roku wezwał Panią Katarzynę Skierską do zmiany trasy przemarszu.

W odpowiedzi na powyższe w dniu 5 kwietnia 2019 r. na Uczelnię wpłynęło kolejne pismo „Zawiadomienie o zamiarze zorganizowania zgromadzenia na uczelni – uzupełnione”,
w którym Pani Katarzyna Skierska wyjaśniła, że:

- przemarsz rozpocznie się spod Rektoratu, minie budynek Starej Biblioteki i dotrze do Bramy Głównej,

- około godziny 16:00 zgromadzenie opuści teren Uniwersytetu Warszawskiego,

- uczestnicy zgromadzenia przejdą dalej następującą trasą: Krakowskie Przedmieście, pl.Zamkowy, ul.Piwna, ul.Zapiecek, Rynek Starego Miasta,

- w zgromadzeniu wezmą udział przede wszystkim członkowie wspólnoty uczelni Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Śląskiego, jak również działacze organizacji studenckich i społecznych,

- przewidywana liczba uczestników: 150-200 osób.

Odnosząc się do wezwania do usunięcia braków formalnych, Pani Katarzyna Skierska wyjaśniła, iż:

Ad 1 zostanie zastosowane nagłośnienie w postaci przenośnego, ręcznego megafonu. Nie jest przewidziane użycie platform, czy pojazdów,

Ad 2 organizator wyznaczy własną wolontariacką służbę porządkową w licznie 15-20 osób, oznaczoną opaskami. Służba porządkowa będzie czuwać nad spokojnym i zgodnym
z przepisami prawa przebiegiem zgromadzenia, w razie jego zakłócania będzie wydawać polecenia porządkowe, zabezpieczać uczestników. Będzie współpracować ze strażą uniwersytecką, udzielać jej wsparcia.

Ad 3 Katarzyna Skierska jako przewodnicząca zgromadzenia.

Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zważył co następuje:

Zgodnie z art.52 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce członkowie wspólnoty uczelni mają prawo organizowania zgromadzeń na terenie uczelni. Zorganizowanie zgromadzenia w lokalu uczelni wymaga zgody rektora. O zamiarze zorganizowania zgromadzenia organizatorzy zawiadamiają rektora co najmniej na 24 godziny przed rozpoczęciem zgromadzenia.
W przypadkach uzasadnionych nagłością sprawy rektor może przyjąć zawiadomienie złożone w krótszym terminie. Rektor odmawia udzielenia zgody lub zakazuje zgromadzenia, jeżeli jego cel lub program naruszają przepisy prawa.

W myśl art.23 ust.2 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce do zadań rektora należy w szczególności zarządzanie uczelnią. W ramach tej kompetencji Rektor wykonuje szereg zadań, z których jedno jest tak doniosłe, że ustawodawca zdecydował do jego wyodrębnienia w osobnej normie prawnej. Zgodnie z art.50 ust.1 ustawy Rektor dba
o utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na terenie uczelni.

Z przeprowadzonych ustaleń faktycznych wynika, że na dzień 6 kwietnia 2019 r., zapowiedziane są dwa zgromadzenia. Zgromadzenie „Uniwersytety wolne od marksizmu” zaplanowano na terenie Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnicy mają się zebrać przed Rektoratem ok. godz. 15:00. Zaplanowany został przemarsz, w czasie którego zgromadzenie opuścić ma teren Uczelni poprzez bramę główną kampusu ok. godz. 16:00. Drugie zgromadzenie „Tu się uczy, nie heiluje – nie dla nacjonalizmu na UW” odbyć się ma przed bramą Uczelni w godzinach 14:30-16:00.

Z uwagi na fakt, iż trasy przemarszu mogą się pokrywać, wobec konieczności zapewnienia ochrony osób i mienia oraz utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa wewnętrznego, brama główna kampusu Uczelni będzie w dniu 6 kwietnia 2019 r. zamknięta, otwarte będą jedynie furtki. Tym samym przemarsz przez samą bramę główną nie będzie zatem możliwy.
O okolicznościach tych Pani Katarzyna Skierska została powiadomiona w dniu 5 kwietnia 2019r.

Pomimo wezwania do zmiany trasy Pani Katarzyna Skierska określiła ostatecznie trasę przemarszu analogicznie jak w poprzednio kierowanych do Uczelni pismach. Nie zmienione zostały także godziny przemarszu.

Termin zgromadzeń przypada na dzień wolny od pracy, w którym obsługa techniczna i straż uniwersytecka funkcjonuje jedynie w ograniczonym składzie osobowym W świetle powyższego nie jest możliwe zapewnienie przez wspomniane powyżej służby utrzymania porządku i bezpieczeństwa na terenie Uczelni, w szczególności wobec zaplanowania
w zbieżnym czasie oraz miejscu dwóch zgromadzeń o konkurencyjnych celach.

W konsekwencji program zgromadzenia objętego zawiadomieniem z dnia 19 marca 2019 r. naruszyłby przepisy prawa

Mając powyższe na uwadze, podjęto decyzję jak na wstępie.

Pouczenie:

Na podstawie art.16 ust.1 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach (Dz.U.
z 2019 r., poz.631) odwołanie od decyzji o zakazie zgromadzenia wnosi się bezpośrednio do sądu okręgowego właściwego ze względu na siedzibę Uniwersytetu Warszawskiego (Sąd Okręgowy w Warszawie, Al. Solidarności 127, 00-898 Warszawie) w terminie 24 godzin od jej udostępnienia w Biuletynie Informacji Publicznej UW. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji o zakazie zgromadzenia.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia Rektorowi Uniwersytetu Warszawskiego oświadczenia o zrzeczeniu się

prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Wniesienie odwołania podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą można uiścić w kasie Sądu, bądź przelewem na rachunek Sądu Okręgowego.

 

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..